Ekonomia klasyczna to nurt w ekonomii mający
swój początek pod koniec XVIII wieku. Główni przedstawiciele tego nurtu
to: Adam Smith, David Ricardo, Thomas Malthus, John
Stuart Mill. Ekonomia ta zajmowała się
głównie podażą i kosztami.
Ekonomia klasyczna zakłada obiektywny charakter praw ekonomicznych, a za naczelną sferę gospodarowania uznaje sferę produkcji. Jej początki sięgają schyłku XVII wieku, a dalszy rozwój połowy XIX stulecia. Narodziła się w Anglii i zaczęła dojrzewać wraz z początkiem pierwszej rewolucji przemysłowej. Wyróżniamy trzy fazy rozwoju ekonomii klasycznej:
- dojrzała ekonomia klasyczna to okres 1770-1830,
- wczesna literatura klasyczna przypada na lata 1670-1770,
- schyłkowa faza rozwoju ekonomii klasycznej to lata 1830-1870.
Klasycy stworzyli fundamenty nowoczesnego myślenia ekonomicznego.
Przekształcili rozważania na temat życia gospodarczego w naukę ekonomii,
nadając im tym samym wymiar pozytywny. Zaczęli pytać
o istotę zjawisk, a nie o ich ocenę. Próbowali odkryć uniwersalne reguły rządzące gospodarką i uporządkować je w system teoretyczny wyjaśniający, jak funkcjonuje mechanizm życia gospodarczego.
Filozofia ekonomii klasycznej wpisuje się w tradycje angielskiego i
francuskiego oświecenia. Gmach ekonomii klasycznej wznoszono na fundamentach
zdefiniowanych na nowo praw naturalnych, za które uznano wolność,
równość i własność. Stworzono zatem podstawy do zbudowania
opartego na tych filarach teoretycznego systemu praw człowieka, mających
konkretne odniesienie w życiu gospodarczym.
Zdefiniowane w ten sposób warunki ustrojowe zakładały stworzenie systemu
praw stanowionych opartych na tych naturalnych podstawach.
Dla gospodarki oznaczały one wolność zawierania umów, równość wobec prawa
dla wszystkich uczestników życia gospodarczego, prawem chronioną własność
wygospodarowaną w wyniku własnej przedsiębiorczości. Były to warunki niezbędne do stworzenia
społeczeństwa obywatelskiego, zrywającego ostatecznie z reliktami ustroju
opartego na pańszczyźnie i poddaństwie.
Rozwój nauki i techniki spowodował rewolucyjne przemiany w życiu
gospodarczym i społecznym. Innowacje, takie jak wynalezienie czółenka
tkackiego i maszyny parowej, były przełomem otwierającym nową epokę w
dziejach ludzkości, w miejsce manufaktur powstają fabryki, pieniądz jest
inwestowany w ich budowę i wyposażenie, a przedsiębiorca zwany
fabrykantem staje się teraz centralną postacią życia gospodarczego.
Rysujący się obraz nowego ustroju społeczno-gospodarczego wyraźnie
pokazuje, w czym tkwi istota bogactwa narodowego. Nie ma już wątpliwości, że
to nie pieniądz, lecz dobra materialne, powstające na skutek
przekształcania substratów przyrody w produkty użyteczne człowiekowi stanowią
o bogactwie narodu, proces tworzenia się bogactwa narodowego staje się
głównym obiektem badań naukowych klasyków.
We wczesnej fazie ekonomii klasycznej uważano, że praca płodzi, a ziemia
rodzi bogactwo, co znalazło najpełniejsze odzwierciedlenie w myśli
Williama Petty’ego, który głosił, że praca jest ojcem, a ziemia matką
bogactwa. Uznawano zatem, ze bogactwo powstaje w produkcji rolnej, co
najpełniej ukazane zostało w doktrynie ekonomicznej fizjokratów. Wraz z
rozwojem kapitalizmu manufakturowego zaczęto dostrzegać powstawanie produktu
netto we wszystkich rodzajach działalności produkcyjnej. Po raz pierwszy myśl
tę wyraził Adam Smith, uważany za ojca ekonomii, którego
dzieło Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, wydane
w 1776 r., uznane zostało za pierwszy podręcznik z dziedziny ekonomii.
W zapoczątkowanej przez A. Smitha dojrzałej fazie ekonomii klasycznej
zrodziła się ekonomia jako nauka - wyodrębniła się ostatecznie z pnia
filozoficznego, tworząc własne systemy teoretyczne. Zapoczątkowano badania
nad bogactwem narodowym w znaczeniu zdefiniowanym przez klasyków.
Zdefiniowano pojęcie wartości wymiennej, użytkowej, ceny naturalnej i
rynkowej, czynników wytwórczych, rynku, konkurencji. Odkrywano prawa
rządzące powstawaniem i podziałem bogactwa narodowego, zasady równowagi
gospodarczej, wzrostu i rozwoju gospodarczego. Przewartościowaniu uległa
doktryna handlu międzynarodowego, czego najpełniejszym wyrazem stała się
teoria kosztów komparatywnych Davida Ricardo. Stworzono zręby teorii
pieniądza. Dyskutowano nad realizacją produktu społecznego, James Mili
sformułował prawo rynków, a Jean Baptiste Say podał dowody na jego
niezawodność. Próbowano też spojrzeć krytycznie na reguły rządzące gospodarką
kapitalistyczną, dostrzegając w nich zalążki kryzysów gospodarczych, co
znalazło wyraz w twórczości Thomasa Roberta Malthusa i Jeana Charlesa
Leonarda Simonde de Sismondiego.
Człowiek w ekonomii klasycznej traktowany był w sposób
indywidualistyczny, jako egoista, który ma na celu pomnażanie swego własnego
bogactwa. A. Smith wprowadził koncepcję niewidzialnej ręki, która
harmonizować miała niezależne od siebie działania podmiotów życia
gospodarczego. Wolność jednostki wiązała się z wywodzącą się od fizjokratów
koncepcją zwaną leseferyzmem, która postulowała pozwolenie na niezależne
działanie, zniesienie przepisów krępujących swobodne zawieranie umów,
zniesienie protekcjonizmu państwowego i przyznanie jednostkom pełni swobody
gospodarowania na własne ryzyko i własny rachunek.
Ekonomia klasyczna patrzyła na gospodarkę z punktu widzenia
makroekonomicznego, była więc ekonomią polityczną, gdyż traktowała o
gospodarstwie narodowym, o problemach postrzeganych w wymiarze
społecznym, a działania ekonomiczne jednostek składały się na
kształtowanie obrazu ogólnego życia gospodarczego. Główny nacisk kładziono na
analizę procesów produkcji, na mechanizmy kształtowania się zysku, uznając
przedsiębiorców za siłę napędową rozwoju gospodarczego. Za podstawę
działalności ekonomicznej uznano wolną konkurencję. Uznawano równe
szanse wszystkich uczestników życia gospodarczego. Państwo miało stać
na straży gwarancji praw obywatelskich, w tym prawa do ochrony własności
prywatnej.
System stworzony przez ekonomię klasyczną odpowiadał zatem zasadom
liberalizmu gospodarczego.
W ramach ekonomii klasycznej powstały cztery zasadnicze modele
teoretyczne. Twórcami ich byli
A. Smith - Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów
(1776);
D. Ricardo - Zasady ekonomii politycznej i opodatkowania (1817);
J.CH.L. Simonde de Sismondi - Nowe zasady ekonomii politycznej
(1819)
We wszystkich tych dziełach szukano uniwersalnych, obiektywnych,
naukowych praw ekonomicznych, abstrahując od praw ustanowionych
w państwie przez władzę. Na bazie tych odkrywanych przez siebie praw próbowano pokazać prawidłowości rządzące w obiektywny sposób życiem gospodarczym, co następnie było punktem wyjścia dla zaleceń odnośnie do polityki gospodarczej prowadzonej przez państwo, w tym szczególnie kwestii opodatkowania i tworzenia ram instytucjonalnych dla nieskrępowanych możliwości działania tych obiektywnych praw w rzeczywistości społeczno-gospodarczej.
Do innych ważnych prac powstałych w ramach ekonomii klasycznej
możemy zaliczyć
Traktat o ekonomii politycznej J.B. Saya z 1803 r.
oraz
Zasady ekonomii politycznej Th.R. Malthusa z 1820 r. Pracą podsumowującą dorobek ekonomii klasycznej
i dającą jego pełną syntezę jest dzieło ostatniego z wielkich
klasyków J.S. Milla Zasady ekonomii politycznej i niektóre jej
zastosowania do filozofii społecznej z 1848 r., uzupełnione w latach
1859-1860.
Nowa metoda badania zjawisk ekonomicznych, dociekanie tego, jak jest, a
nie jak być powinno, odkrycie praw rządzących życiem gospodarczym i wyjaśnienie mechanizmu
ich działania - to wszystko zawdzięczamy klasykom ekonomii.
|
piątek, 3 marca 2017
EKONOMIA KLASYCZNA
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Porównywarka kont: Skutecznie znajdź idealne konto. Szybko, bez trudności. Oszczędność czasu, pewność najlepszego wyboru dla Twoich finansów. http://nabiznes.pl/
OdpowiedzUsuń